Tomasz Kaczorowski laureatem 32. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży

Jury II etapu w składzie: Anna Augustynowicz, Justyna Czarnota, Anna Czernow, Joanna Krakowska i Joanna Żygowska postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Trzy równorzędne nagrody w wysokości 5 tys. złotych każda otrzymują:
Tomasz Kaczorowski za sztukę „Achilleis. 2021”,
Katarzyna Matwiejczuk za sztukę „Stalowy Wilk”,
Karolina Szczypek za sztukę „Łapacz snów”.
Powyższe trzy sztuki jury rekomenduje do publikacji.

„Achilleis. 2021” Tomasza Kaczorowskiego

„Achilleis.2021” to sztuka zaangażowana, aktualna, niemal na gorąco relacjonująca język i temperaturę ulicznego buntu Anno Domini 2020–2021. To sztuka o ambicjach uniwersalnych, wywodząca się z tradycji wyznaczonej przez eposy homeryckie i teatr Stanisława Wyspiańskiego inspirowany antykiem. Tomasz Kaczorowski brawurowo wpisuje pulsującą teraźniejszość w chłodną i zdystansowaną antyczną ramę. Wciąż dziejącą się rzeczywistość strajku kobiet umieszcza w kontekście odwiecznych konfliktów ujętych w tradycyjne, mityczne wzorce. Rozpisując hasła – te skandowane i te wypisywane na kartonach – na role dramatis personae „Iliady”, uświadamia, że historia powtarza się na naszych oczach. Tworzy interesujący, mieszany język – z jednej strony kolokwialny, rozkrzyczany, dosadny, z drugiej zaś poetycki, rytmiczny, zmetaforyzowany. A we wszystko to wplata pytanie, zadawane zarówno przez bohaterów, bohaterki, jak i przez narratora dramatu: kto tu ma głos?, a kto powinien go mieć?

Za: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu

Tomasz Kaczorowski

Pochodzi z Sopotu, reżyser i autor tekstów dla teatru i koncepcji działań edukacyjnych. Absolwent Wiedzy o Teatrze UJ, studiował również reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej AT w Białymstoku, obecnie student Filologicznych Studiów Doktoranckich na UG. Wyreżyserował spektakle w Teatrze Miniatura w Gdańsku, Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Teatrze Lalki Tęcza w Słupsku, Nowym Teatrze w Słupsku, Teatrze BOTO i Teatrze na Plaży w Sopocie, krakowskiej Cricotece, Teatrze im. Horzycy w Toruniu, Teatrze Dormana w Będzinie, Teatrze im. Fredry w Gnieźnie, na Scenie Wspólnej Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w koprodukcji z Teatrem Nowym im. T. Łomnickiego oraz w Teatrze Pinokio w Łodzi. Zadebiutował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie autorskim spektaklem Trollgatan. Ulica Trolli w ramach projektu kuratorskiego Piotra Ratajczaka PIKSELOZA. Jego spektakle pokazywane były na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach i przeglądach, m.in.: festiwal „m-teatr”, program TEATR POLSKA, festiwal BETWEEN.POMIĘDZY, Forum Młodej Reżyserii, festiwal „Ale Kino!”. Wcześniej współpracował jako asystent reżysera m.in. z Marcinem Liberem, Wojtkiem Klemmem, Anną Augustynowicz, Erlingiem Johannessonem i Stanleyem Gontarskim.Uczestniczył w warsztatach dramatopisarskich z N. Koladą, scenograficznych z T. Dreissigackerem, radiowych z M. Kipfmüller, reportażowych z M. Szczygłem, w projekcie Centrum Dramatu Najnowszego w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie (J. Roszkowski, M. Pakuła) oraz w Stole Powszechnym w Teatrze Powszechnym w Warszawie (T. Gromadka). Jest laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie (Las Villas) oraz III nagrody w 28. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży CSD w Poznaniu (z czuba…) i wyróżnienia w 29. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży ([REK•]in Pol); jego dramat ConradMaszyna dostał się do finału konkursu dramaturgicznego CONRAD.21-PRO; jest czterokrotnym półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej; wyróżniony w XXI konkursie o Złote Pióro Sopotu za opowiadanie Budka telefoniczna. Laureat programu stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”, dwukrotnie stypendium MNiSW za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne, stypendiów artystycznych: miasta Sopotu i marszałka województwa Pomorskiego. Publikował teksty artystyczne i naukowe w m.in. dwumiesięczniku literackim „TOPOS”, nieregularniku filologicznym „Próby” (Wydział Filologiczny UB w Białymstoku), w zeszytach „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży” (CSD w Poznaniu), w antologii „Miejsca Obecności” (MBP w Sopocie) oraz w antologii współczesnego polskiego dramatu „Polska jest mitem” (ADiT). Jego ostatnie realizacje to: „Lepsze Lasy” (Teatr Współczesny w Szczecinie, III 2019), „Wyprawy Krzyżowe” (Teatr Pinokio w Łodzi, XI 2019) i „Ander-Sen” (Teatr Pinokio w Łodzi).
Za: adit.art.pl