Monografia Dosięgnąć nieba. Teatr Snów

Monografia autorstwa Barbary Świąder-Puchowskiej jest pierwszą publikacją książkową poświęconą działalności jednego z najważniejszych gdańskich teatrów z nurtu alternatywnego, będącego jednocześnie jednym z najstarszych i najważniejszych polskich teatrów ulicznych.

Zespół prowadzony przez Zdzisława Górskiego powstał w 1986 roku i istnieje nieprzerwanie do dziś w zmienianym wielokrotnie składzie. Do najważniejszych spektakli grupy należą m.in.: Republika marzeń, Sanatorium, Wizyta, Ogród, Księga utopii, Żuraw, Szafarz, Pokój, Remus. Teatr prezentował swoje przedstawienia na najważniejszych festiwalach teatralnych świata, w tym w Edynburgu i Awinionie.

Książka w możliwie pełny, wieloaspektowy sposób ukazuje specyfikę gdańskiego teatru, m.in. w perspektywie tradycji polskiego teatru alternatywnego (w tym gdańskich teatrów studenckich) i ulicznego, a także inspiracji twórczych, w tym m.in. Brunona Schulza, będącego rodzajem patrona gdańskiej grupy. W publikacji znalazła się także próba charakterystyki elementów typowych dla stylu Teatru Snów, jak narracja prowadzona za pomocą poetyckiego obrazu, posługiwanie się metaforą, charakterystyczny ruch (w tym typowy dla gdańszczan sposób chodzenia/latania na szczudłach), przechodzący w rodzaj choreografii, muzyczność, animacja przedmiotów i dużych obiektów, minimalizm środków.

Barbara Świąder-Puchowska

Teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego – jest adiunktką w Zakładzie Kulturoznawstwa Instytutu Badań nad Kulturą. Animatorka i organizatorka życia kulturalnego, autorka krótkich filmów, teledysków, sesji zdjęciowych i dramatów. Zajmuje się głównie polskim teatrem współczesnym, w tym teatrem niezależnym w Gdańsku, oraz animacją kultury w aspekcie praktycznym. Autorka wielu recenzji i tekstów o teatrze, publikuje m.in. w miesięczniku „Teatr”. Autorka książek W metafizycznej dziurze. Teatr Witkacego w Zakopanem oraz Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku.

Współredaktorka tomów Na szlakach kultury – Sztuka – antropologia – teoria i Teatr Wybrzeże w latach 1996–2016. Zjawiska – ludzie – przedstawienia.

Współpracuje m.in. z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Klubem Żak w Gdańsku (PC Drama). Członkini m.in. Rady Kultury Gdańskiej oraz kilkukrotnie jury Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Była dziennikarką, redaktorką i szefową działu kultury „Gazety Wyborczej – Trójmiasto”, współpracowała z działem literackim Teatru Wybrzeże oraz kierowała Sceną Teatralną Klubu Żak w Gdańsku. Prowadziła własny Teatr Złe Siostry w Tczewie. Laureatka Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury oraz nagrody Yach na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film. Była nominowana do nagrody Splendor Gedanensis za rok 2018.

Za: Wydawnictwem Bernardiunum