Finaliści festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2019

Grand Prix w kategorii słuchowiska radiowego otrzymała „Wielka improwizacja” w reżyserii Janusza Zaorskiego, najlepszym spektaklem telewizyjnym zostało „Wesele”, wyreżyserowane przez Wawrzyńca Kostrzewskiego.

NAGRODY TELEWIZYJNE

Twórcy zwycięskiego spektaklu „Wesele” podzielą między siebie nagrodę w wysokości 30 tysięcy złotych: za reżyserię – Wawrzyniec Kostrzewski, za zdjęcia – Adam Bajerski; za montaż – Jakub Motylewski i za role aktorskie: Agnieszka Suchora, Michał Czernecki i Tomasz Schuchardt.

Nagrodę za reżyserię otrzymał Marek Bukowski za spektakl „Dołęga-Mostowicz. Kiedy zamykam oczy”. Jury doceniło też Wojciecha Żogałę za scenografię do tego spektaklu i Marka Króla za montaż.

Nagrodę za oryginalny polski tekst dramatyczny otrzymał Jarosław Jakubowski za dramaty „Generał” i „Znaki”. Jurorzy uhonorowali też Piotra Wojtowicza za zdjęcia do spektakli: „Jednocześnie” Jewgienija Griszkowca, „Lato” Tadeusza Rittnera i „Znaki” Jarosława Jakubowskiego.

Uznanie jurorów zyskała też autorka kostiumów do spektaklu „Ekspedycja” – Katarzyna Adamczyk. Nagrodę im. Janusza Hajduna za muzykę oryginalną do spektaklu „Lato” otrzymał Piotr Moss. Nagrodę za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego przyznano reżyserom Aleksandrze Popławskiej i Markowi Kalicie oraz autorowi zdjęć Adamowi Sikorze za „Generała”.

Nagrody aktorskie otrzymały ex aequo Dominika Kluźniak za role Mai w „Lecie” i Gospodyni w „Weselu” oraz Marta Ścisłowicz za rolę Alicji w spektaklu „Znaki”, a za role męskie – ex aequo Grzegorz Małecki za role Goldersa w spektaklu „Lato”, Gospodarza w „Weselu” i Wysłannika w spektaklu „Znaki” oraz Przemysław Stippa za role: w monodramie „Jednocześnie”, Widma w „Weselu” i Jana w „Znakach”. Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności otrzymał spektakl „Matki” Patrycji Dołowy w reżyserii Pawła Passiniego.

Trzy honorowe wyróżnienia aktorskie otrzymali: Paulina Gałązka, Lidia Sadowa i Marcin Franc. Nagroda za debiut autorski trafiła do Piotra Derewendy i Jakuba Pączka za dramat „Reytan. Druga strona drzwi”.

Ponadto jury wraz z dyrektorem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego przyznało pozaregulaminową nagrodę specjalną dla spektaklu „Pchła Szachrajka” w reżyserii Anny Seniuk z Teatru Narodowego w Warszawie zwracając szczególną uwagę na potrzebę spektakli dla dzieci i młodzieży w Telewizji Polskiej.

NAGRODY RADIOWE

W kategorii radiowej wygrała „Wielka improwizacja” Twórcy słuchowiska podzielą między siebie nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych: za tekst – Wojciech Tomczyk, za reżyserię – Janusz Zaorski; za realizację akustyczną – Andrzej Brzoska i za role aktorskie: Piotr Fronczewski, Jerzy Radziwiłowicz i Andrzej Mastalerz.

Nagrodę za reżyserię otrzymał Tomasz Man za słuchowisko „Mojżesz – Remix”. Jury doceniło też Andrzeja Chyrę odtwarzającego w słuchowisku rolę Mojżesza.

Nagrodę im. Ireny i Tadeusza Byrskich za spektakl wykorzystujący potencjał miejscowego środowiska artystycznego dla twórców słuchowiska zgłoszonego przez Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia otrzymali twórcy słuchowiska zgłoszonego przez Radio Kraków „Jacyś złośliwi Bogowie zakpili z nas okrutnie” na podstawie korespondencji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta.

Nagrodę za scenariusz oryginalny słuchowiska „Żaba” w reżyserii Waldemara Modestowicza otrzymała Marta Rebzda.

Nagrodę im. Janusza Hajduna za realizację akustyczną czterech zgłoszonych do konkursu słuchowisk otrzymał Andrzej Brzoska. W tym roku zrealizował on: „0-2-0” w reżyserii Jana Warenyci, „Mojżesz – Remix” w reżyserii Tomasza Mana, „Elektrę” w reżyserii Mariusza Malca oraz „Smugę cienia” w reżyserii Dariusza Błaszczyka.

Wiktoria Gorodeckaja została uznana za najlepszą aktorkę za rolę Anny w słuchowisku „Anna Karenina” w reżyserii Katarzyny Michałkiewicz. Jury doceniło też Aleksandra Dębicza za muzykę do tego słuchowiska.

WYRÓŻNIENIA HONOROWE

Honorowe, pozaregulaminowe wyróżnienia za muzykę otrzymali: Ignacy Zalewski za muzykę w słuchowisku „Sen” w reżyserii Jerzego Machowskiego oraz Jerzy Rogiewicz, Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki za muzykę do radioopery „Tangibile – Dotykalne” w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz.

Jurorzy docenili też grę Ryszarda Dolińskiego w słuchowisku „Życie na zderzaku” w reżyserii Waldemara Modestowicza, za drugoplanowe role nagrodzeni zaś zostali: Ewa Kaim za rolę córki w słuchowisku „Suflerka” oraz Mateusz Smaczny za rolę Józefa w słuchowisku „Życie na zderzaku”.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą współczesności otrzymało słuchowisko „Szczegółowa teoria życia i umierania” autorstwa i w reżyserii Michała Zdunika. Honorowa nagroda zespołowa dla producenta słuchowisk powędrowała do Radia Kraków.

Iwona Borawska – dziennikarka Radia Gdańsk zdobyła na festiwalu dwie nagrody. Jury doceniło jej pracę przy słuchowisku „Wątpliwości profesora Carstena” Grzegorza Borosa. Nagrodą powędrowała do niej za scenariusz będący adaptacją tekstu. Iwona Borawska wspólnie z Andrzejem Żakiem pracowała także nad słuchowiskiem „Przegrane życie” i w tym przypadku otrzymała honorową nagrodę publiczności.

– Nie wierzyłam i właściwie dalej nie wierzę, chociaż to już stało się faktem. To jest dla mnie taki wielki życiowy awans. Znalazłam się po drugiej stronie lustra, trochę w innym świecie. Nie spodziewałam się, że mnie to spotka – mówiła Iwona Borawska nie kryjąc wzruszenia. – Śledzę ten festiwal od samego początku. Był on dla mnie szkołą. Najpierw uczyłam się słuchać, potem myśleć, potem tworzyć słuchowiska. Po tej nagrodzie skrzydła mi urosły. Mam kolejne plany. Chciałabym już składać kolejne propozycje i mam nadzieję, że to „poleci” – dodawała dziennikarka.

Iwona Borawska to absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1987 roku jest dziennikarką Radia Gdańsk i autorką audycji publicystycznych, sporadycznie współtworzącą słuchowiska. Poniedziałkowy wieczór udowodnił, że „sporadycznie” powinno zmienić się na „regularnie”.

Za: Radio Gdańsk