Platynowe Remi dla „Falowca” w Houston

Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych poinformowała o przyznaniu nagród Remi dla spektakli TEATROTEKI na Festiwalu WorldFest Houston:

🏆 Platinum Remi otrzymał FALOWIEC w reżyserii Jakub Pączek (w kategorii Independent Shorts – Comedy – Black/Dark)

🏆 Gold Remi otrzymał spektakle BEAUTY w reżyserii Justyny Nowak (w kategorii Experimental Film-Dramatic)

🏆 Gold Remi otrzymał spektakl WIDOK Z MOJEGO BALKONU w reżyserii Ewy Małecki (w kategorii Independent Experimental Films&Videos – Dramatic)

🏆 Silver Remi otrzymał spektakl ALICJA W KRAINIE KOSZMARÓW w reżyserii Piotra Domalewskiego (w kategorii Independent Experimental Films&Videos – Film & Video Art)

🏆 Bronze Remi otrzymał spektakl PRADZIADY w reżyserii Michała Zdunika (w kategorii Independent Shorts – Dramatic – Adaptation)

Tytułowy „falowiec” to wybudowany w Gdańsku, jeden z najdłuższych w świecie, budynek mieszkalny. Budowany jako przykład nowoczesnej architektury PRL-u, stał się koszmarnym pomnikiem tego okresu.

Główny inżynier, projektant gdańskiego falowca (w sztuce postać fikcyjna) mieszka w najstarszej części budynku. Właśnie spędza samotnie letni urlop w swoim mieszkaniu. Żona go opuściła i wyjechała z dwiema córkami do Niemiec Zachodnich. Któregoś dnia inżynier, nie mając specjalnie nic do roboty, wyrusza na przechadzkę po krętych ścieżkach mieszkaniowego labiryntu, który zaprojektował. Ze zdumieniem odkrywa, że w falowcu nieregularnie zatrzymuje się czas, że przypadkowo „zakrzywiając przestrzeń, zakrzywił czas”. Bohater odbywa więc podróż w przyszłość, wysłuchuje niekończących się narzekań i skarg sąsiadów na swoje dzieło, poznaje przy tym najnowszą historię ostatnich czterdziestu lat w Polsce. Staje się świadkiem najważniejszych wydarzeń tego okresu, choć sam jeszcze ich nie przeżył, bo w jego mieszkaniu jest wciąż rok 1975. Sztuka Moniki Milewskiej otrzymała wyróżnienie w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI, rozpisanym przez WFDiF oraz Stowarzyszenie ZAiKS w 2016 roku.

Monika Milewska
(ur. 1972) Dramatopisarka, poetka, eseistka i tłumaczka. Ukończyła historię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie doktoryzowała się w 2000 roku. Jest także absolwentką Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz École des Hautes Études en Sciences Sociales w Paryżu. W latach 2002-2008 adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie. Pracuje jako adiunkt w Zakładzie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka eseistycznych książek: Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne (nominacja do Nagrody Nike i stypendium „Polityki”) oraz Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila. Wydała realistyczno-magiczną powieść o najnowszej historii Polski Latawiec z betonu. Jej debiutem dramaturgicznym była napisana w liceum sztuka Savanarola, którą wydrukował „Dialog”, a wystawił Teatr Polskiego Radia. Pisze sztuki teatralne dla dzieci oraz dla dorosłych. Ma na swym koncie także trzy tomiki poetyckie. Jest wielokrotną laureatką ponad dwudziestu konkursów poetyckich i dramaturgicznych, między innymi Czerwonej Róży, Warszawskich Dni Literatury oraz Konkursu na Sztuki dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W 2015 roku zdobyła Grand Prix XV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji „DWA TEATRY” w Sopocie za tekst słuchowiska Podróż na Księżyc. Na festiwalu TEATROTEKA FEST 2019 jej sztuka Falowiec została uznana za najlepszy tekst dramatyczny.

Za: wfdif.pl